Jaki sport na niedoczynność tarczycy, a jaki w hashimoto?

W niedoczynności tarczycy szalenie ważny jest regularny […]

W niedoczynności tarczycy szalenie ważny jest regularny wysiłek fizyczny. Dla wielu osób z tym schorzeniem wybawieniem jest praca fizyczna, np. dużo chodzenia, układania produktów itp… Dla osób mających siedzący tryb życia godzina ćwiczeń fizycznych codziennie to niezbędne minimum aby utrzymać formę. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że niektóre ćwiczenia bardziej pobudzają tarczycę niż inne. Z kolei o ile w niedoczynności z niedoboru jodu możemy pozwolić sobie na intensywny trenning jeśli nie ma innych przeciwwskazań to przy hashimoto raczej zaleca się umiarkowany wysiłek fizyczny. 

Wniosek jest prosty. Jeśli mamy niewiele czasu dziennie na ćwiczenia to wykorzystajmy go tak aby pobudzić nasz gruczoł tarczycy maksymalnieb najintensywniej. Wiele osób wychodząc z gabinetu lekarza ze zdjagnozowaną niedoczynnością tarczycy nie wie jaka jest przyczyna ich choroby. Jest to jedna z zasadniczych różnić stanowiąca podstawę do ułożenia prawidłowej diety, suplementacji wspomagającej,  a nawet rodzaju uprawianego sportu.

Oto sport zalecany w niedoczynności tarczycy

Jeśli chodzi o sport to przy nadwadze i niedoczynności tarczycy należy głównie skupiać się na ćwiczeniach (z obciążeniem) górnych partii ciała i ramion (nogi są mniej ważne), wszelka praca ramion bardzo korzystnie wpływa na pobudzanie tarczycy,  a także należy wykonywać dużo ćwiczeń, w których głowa jest niżej niż stopy, np. stanie na rękach, pompki z nogami umieszczonymi na krześle lub łóżku, zwisanie do góry nogami, skłony, (bardzo praktyczne jest ręczne zmywanie podłogi w pozycji skłonu z wyprostowanymi nogami). Warto też na wszelkie sposoby rozciągać i skręcać szyję. Bardzo dobra jest również jazda konna.

Bardzo pomocne mogą być w ćwiczeniach niektóre pozycje zapożyczone z yogi. Również aerial yoga w połączeniu w lekkimi obciążeniami może być doskonała dla osób z niedoczynnością tarczycy. Aerial yoga to ćwiczenia przy pomocy specjalnego materialu zawieszonego na suficie. Większość ćwiczeń jest wykonywanych w pozycji głową do dołu. Wykonując aerial yogę można dodatkowo używać lekkich obciażęń na ręce – lepiej wyrabiają się wtedy mięśnie.

A jaki sport w hashimoto?

Osoby mające hashimoto mogą mieć problemy z zakwasami i bólem mięśni. Wtedy ważne jest stosowanie ćwiczeń rozciągających. Należy pamiętać, że wykonując takie ćwiczenie rozciągające pozostajemy w pozie rozciągniętej nie mniej niż 30 sekund i nie więcej niż 60 sekund – wtedy wydzielają się substancje, które złagodzą nasz ból. Ćwiczeń rozciągających znajdziemy w internecie mnóstwo, ważne aby rozciągały miejsca, w których nas boli. Rozciąganie robimy przed każdym innym treningiem aby zminimalizować zakwasy i ból mięśni.

W hashimoto bardzo polecane są intensywne spacery z kijkami, jeśli chcemy ten wysiłek zintensyfikować to warto zaopatrzyć się w obciążniki na nogi i ręce. Wtedy dodatkowo mamy szansę na rozwinięcie mięśni. W spacerach z kijkami istotne jest to machanie rękoma. Wszystkie wymachy ramion prowadzą do pobudzania tarczycy.

Kolejnym sportem jest pływanie najlepiej kraulem. Wymachy ramion i intensywne skręty glowy działają bardzo mocno pobudzająco na tarczycę. Jeśli nie potrafimy pływać dobrze to warto wspomóc sie „makaronem” lub pasem do aerobiku wodnego. Jednak osoby z niedoczynnością tarczycy nie powinny pływać w chlorowanej wodzie – chlor przy powierzchni wody intensywnie paruje – wdychany bardzo źle wpływa na czynność tarczycy.

Bardzo wskazane są też ćwiczenia gimnastyczne z obciążnikami na ręce i nogi. Natomiast intensywne i zbyt forsowne treningi, ćwiczenia na siłowni z dużymi obciążeniami raczej nie są wskazane, zwłaszcza jeśli na drugi dzień nie czujemy się zbyt dobrze i bolą nas mięśni a rozciaganie nie przynosi wystarczającej ulgi. Jeśli dajemy radę biegać to również tą formę sportu warto włączyć z uwagi na to, że podczas biegu zwiększa sie intensywnie wydzielanie endorfin.

W hashimoto niezwykle ważny jest relaksujący charakter uprawianego sportu. Podobnie jest przy innych schorzeniach autoimmunologicznych. Dlatego bardzo interesujące są również ćwiczenia z dużą pilką.

W ćwiczeniach na niedoczynność tarczycy ważne jest również to, abyśmy od początku do końca treningu byli rozgrzani.

Jeśli brakuje Wam energii i dla zwiększenia efektów pamiętajcie o noszeniu ubranianbiomagnetycznego i stosowaniu odpowiedniej diety.

 

35 29 27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28

32

 

 

 

 

 

 

 

 

26

33

 


 

 

 

 

 

25

19

 

 

 

 

 

 

14

13

 

 

 

 

 

 

 

11

5

 

 

 

 

 

 

 

 

76

 

 

 

 

 

 


1